Științele comportamentului uman (modulul psihosocial)
8 ore de curs (= 4 cursuri), 12 ore de LP (= 6 LP-uri)
Titular curs:
Dr. Ovidiu Popa – Velea, ovidiu.popa-velea@umf.ro
Asistenți lucrări practice:Titulari:
Dr Liliana Diaconescu, idiac2002@yahoo.com
Psih Ioana Cioca, ipsi200320002000@yahoo.com
Psih Aurora Frunza, aurorapsih@yahoo.com
Plata cu ora:
Dr Mara Jidveian, mara.jidveian@gmail.com
Dr Carmen Trutescu, trutescucarmen@yahoo.comCURRICULUMScop: Familiarizarea studenților cu diverse aspecte privind comportamentul normal și patologic, precum originea acestora, legătura cu personalitatea și alte variabile, modificări în circumstanțe stressante, aplicații în psihoterapie.
Format: Acest curs reprezintă o continuare a cursului de Psihologie a Sănătății din anul 1 de studiu, fiind conceput ca o serie de 4 prelegeri și 6 lucrări practice. Este de dorit ca studenții să valorifice bazele dobândite de-a lungul anului 1, fapt ce va facilita asimilarea noțiunilor de Științele Comportamentului. Învățarea va fi un proces interactiv, în care studenții sunt încurajați să (își) pună întrebări și să ofere feedback asupra chestiunilor relevante cu privire la curs.
Abilități dobândite de student: Achiziționarea cunoștințelor le va permite studenților:
- să înțeleagă originile comportamentului normal/anormal și legătura sa cu personalitatea și alte variabile;
- să fie capabili să identifice comportamentul normal și anormal și să orienteze corespunzător pacientul, în funcție de aceasta;
- să se familiarizeze cu diferite teorii privind comportament și cu instrumentele concepute pentru a evalua comportamentul, precum și cu modalitățile de intervenție, centrate pe schimbarea comportamentului;
- să se familiarizeze cu diferite comportamente nesănătoase și să înțeleagă originea lor, patogeneza și efectele acestora în plan clinic;
- să înțeleagă modificările de comportament în diferite circumstanțe clinice speciale (dureri cronice, boli incurabile, intervenții chirurgicale);
- să afle mai multe despre simptome comportamentale de suprasolicitare și sindromul de burnout la medicii care lucrează cu pacienți cu simptome problematice și / sau cu tulburări de personalitate, precum și abordarea terapeutică a acestora.
- sa fie capabili de aprofundarea pe cont propriu a noțiunilor de Științele Comportamentului Uman și să le aplice în context clinic.
Cerințe: Este necesară prezența la curs și lucrările practice și participarea activă la acestea. Un număr mai mare de două absențe la LP va duce la imposibilitatea susținerii examenului în sesiunea de vară. Se recomandă ca referințele bibliografice să fie parcurse înainte de fiecare curs.
Evaluare: Notele au la bază răspunsurile studenților la examenul final scris (27 întrebări grilă + un caz-clinic), precum și la lucrările practice. Prezența constantă și activitatea la lucrările practice vor fi luate în considerare ca bonus.
PROGRAMUL CURSURILOR MODULULUI PSIHOSOCIALCURS 1Introducere în noțiunea de comportament 1. Comportament și personalitate;
2. Procese psihologice modulatoare;
3. Comportamentul normal și patologic.
Referință bibliografică (* = obligatorie)*) Popa-Velea, O. (2013). "Științele comportamentului uman. Aplicații in medicină", Ed. Trei, București, pag.13-44, 60-70 (în ediția I, din 2010: pag.13-44, 60-70).
CURS 2Determinanți biologici, demografici și psihologici / psihosociali ai comportamentului a) Variabile biologice (cu excepția celor endocrine)1. Factori genetici (exemple);
2. Structuri anatomice (exemple);
3. Neuromediatori (exemple).
b) Factori demografici și psihologici / psihosociali 1. Individuali (vârstă, sex, status socio-economic)
2. Psihosociali (tip de personalitate, factori sociologici și antropologici).
Referințe bibliografice (* = obligatorie)*) Popa-Velea, O. (2013). "Științele comportamentului uman. Aplicații in medicină", Ed. Trei, București, pag.73-123, 141-155, 186-201, 233-244 (în ediția I, din 2010: pag. 81-132, 149-156, 194-209, 241-252);
- Marks, D., Murray, M., Evans, B., Willig, C., Woodall, C., Sykes, C. (2005) - pages 235-252, în “Health Psychology: Theory, Research and Practice” (ediția a 2-a), SAGE Publications Ltd., London, New Delhi.
CURS 3Comportamente speciale în situații stressantea) Comportamente nocive pentru sănătate (alcoolism, tabagism)1. Factori de risc;
2. Modele teoretice explicative;
3. Manifestări clinice;
4. Modalități de intervenție terapeutică.
b) Comportamentul în circumstanțe clinice dificile1. Comportamentul pacienților incurabili și chirurgicali. Modificări comportamentale aferente durerii;
2. Asistența psihologică a pacienților terminali: specific și dileme etice;
3. Sindroamele de burnout și empathy fatigue: manifestări clinice, modalități de abordare terapeutică (ex.grupurile Balint).
Referințe bibliografice (* = obligatorie)*) Popa-Velea, O. (2013). "Științele comportamentului uman. Aplicații in medicină", Ed. Trei, București, pag.213-232, 371-380, 393-410, 439-446 (în ediția I, din 2010: pag. 221-240, 385-394, 407-424, 465-472);
- Popa-Velea, O. (2002). „Elemente de medicină paliativă”, în Iamandescu, I.B., Luban-Plozza, B. (sub red.) – „Dimensiunea psihosocială a practicii medicale”, Ed.Infomedica, București, pag.264-274;
- Marks, D., Murray, M., Evans, B., Willig, C., Woodall, C., Sykes, C. (2005). Chapter 7 (“Alcohol and Drinking”) (pages 134-153), in “Health Psychology: Theory, Research and Practice” (2nd ed.), SAGE Publications Ltd., London, New Delhi.
- Fisher, E., Brownson, R., Heath, A., Luke, D., Sumner, W. (2004) - chapter “Cigarette Smoking” (pages 75-107), in Boll, Thomas (red.) – “Handbook of Clinical Health Psychology” (vol.2), American Psychological Association.
- Meier, Diane, Back, A., Morrison, R.S. (2001). ”The Inner Life of Physicians and Care of the Seriously Ill”, JAMA, 286, 23, pages 3007-3014;
- Meier, D.E., Emmons, C.A., Litke, A., Wallenstein, S., Morrison, S. (2002). “Characteristics of Patients Requesting and Receiving Physician-Assisted Death”, Archives of Internal Medicine, 163, 1537-1542.
CURS 4Modalități de intervenție comportamentală. Psihoterapia (PT): efecte asupra pacienților, medicilor și aparținătorilor1. Psihoterapia cognitiv-comportamentală, psihanaliza (recapitulare anul Î);
2. Analiza tranzacțională (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență);
3. PT de grup (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență);
4. PT familială (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență);
5. Art-terapia (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență).
Referință bibliografică (* = obligatorie)*) Popa-Velea, O. (2013). "Științele comportamentului uman. Aplicații in medicină", Ed. Trei, București, pag.480-531, 554-573 (în ediția I, din 2010: pag. 505-575.