Dept.Medical Psychology,Faculty of Medicine,Univ.of Medicine & Pharmacy Carol Davila,Bucharest
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.
Dept.Medical Psychology,Faculty of Medicine,Univ.of Medicine & Pharmacy Carol Davila,Bucharest

Dedicated to excellence in health psychology and behavioral medicine
 
AcasaAcasa  CăutareCăutare  Ultimele imaginiUltimele imagini  ÎnregistrareÎnregistrare  Conectare  

 

 Curriculum Psihologia Sanatatii (anul 1) (2014-15)

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin



Numarul mesajelor : 409
Data de inscriere : 30/08/2007

Curriculum Psihologia Sanatatii (anul 1) (2014-15) Empty
MesajSubiect: Curriculum Psihologia Sanatatii (anul 1) (2014-15)   Curriculum Psihologia Sanatatii (anul 1) (2014-15) Icon_minitime29.09.14 17:19

Curriculum
PSIHOLOGIA SĂNĂTĂȚII ȘI COMUNICAREA CU BOLNAVUL
2014-2015

Lector curs:

Ovidiu Popa – Velea
MD, PhD, Clinical Psychologist, Psychotherapist
Fulbright Alumnus
ovidiu.popa-velea@umf.ro


Asistenți lucrări practice:

Liliana Diaconescu
MD, PhD, Clinical Psychologist, Psychotherapist
idiac2002@yahoo.com

Ioana Cioca
PhD, Clinical Psychologist, Psychotherapist
ipsi200320002000@yahoo.com

Aurora Frunză
PhD, Clinical Psychologist, Psychotherapist
aurorapsih@yahoo.com

Alexandra Mihăilescu
MD, PhD, Senior Psychiatrist, Psychotherapist
andrast79@yahoo.com

Mihaela Pană
PhD, Clinical Psychologist, Psychotherapist
cutovmihaela2005@yahoo.com

Mara Jidveian
MD, PhD candidate
mara.jidveian@gmail.com

Carmen Truțescu
MD, PhD candidate, Psychotherapist
trutescucarmen@yahoo.com


Scop
Achiziționarea de către studenți a metodelor și temelor relevante, în scopul aplicării psihologiei în intervențiile legate de sănătate, asupra modului în care oamenii sunt afectați psihologic de către boală și asupra modului în care diverse comportamente și cogniții influențează sănătatea și boala.

Format
Cursul este unul introductiv și este structurat într-o serie de cursuri și aplicații practice. Este de așteptat ca studenții să aibă minime cunoștințe de psihologie și medicină, care ar facilita asimilarea simptomelor cheie ale Psihologiei Medicale. Profesorul va pregăti prezentările și demonstrațiile, va distribui materialele informative și va conduce discuțiile de grup. Învățarea va fi un proces interactiv, astfel încât toți studenții sunt încurajați să întrebe și să comenteze asupra posibilelor teme de interes privitoare la curs.

Obiective
A pregăti pe studenți să:
- înțeleagă boala în tripla ei dimensiune: biologică, psihologică și socială și să devină familiari cu abordările moderne ale celor mai frecvente boli psihosomatice (de exemplu, cardiovasculare, pulmonare, alergice, etc);
- înțeleagă rolul psihologiei clinice și a sănătății în practica clinică de zi cu zi;
- poată identifica contribuția factorilor psihologici în patologie și posibilitatea de a se adresa acestora prin intermediul psihoterapiei și consilierii;
- devină familiari cu conceptul și teoriile privitoare la stress, cu instrumentele de evaluare ale stressului și modalitățile de intervenție, centrate asupra schimbării comportamentului și a stilului de coping;
- identifice variatele tulburări psihologice și principalele trăsături de personalitate corelate cu sănătatea și boala;
- învețe despre comunicarea medic-pacient și importanța ei în îmbunătățirea complianței la recomandările privind comportamentele sanogenetice;
- învețe despre diversele tipuri de pacienți dificili sau critici și câteva strategii de abordare a acestora;
- devină familiari cu valorile etice ale psihologiei medicale;
- studieze pe cont propriu temele de psihologie medicală și să le aplice în clinică.

Cerințe
Studenții sunt obligați să frecventeze în mod regulat cursul și să participe activ la discuțiile de grup. Vor trebui să participe și la lucrările practice, participarea lor fiind monitorizată de către asistenți. Un număr de două sau mai multe absențe va atrage după sine imposibilitatea trecerii examenului în sesiunea corespunzătoare. Bibliografia va fi comunicată de către profesori și va trebui parcursă înainte de fiecare curs.

Evaluarea
Se va face în principal pe performanțele studentului la examenul scris final. Frecventarea cursurilor și a seminariilor precum și obținerea unei note bune la evaluarea finală de seminar vor fi considerate un plus.

Teme cursuri - frecvență: 1 curs de 2h la 2 săptămâni (total 14h / semestru)

1. Psihologia Sănătății: domeniu de interferență între medicină și științele psihosociale
Psihologia medicală și psihologia clinică: asemănări și diferențe. Rolul psihologiei clinice și a sănătății: atitudini față de diversele tulburări comportamentale. Orientarea clinicianului în fața unei tulburări de comportament. Principalele metode de cercetare în psihologia medicală, cu accent pe observație, experiment, interviu, teste psihologice.

2. Stressul psihic
Stress: definiție, tipuri variate de agenți stressori. Modele teoretice ale stressului (accepțiuni clasice vs.moderne). Agenți stressori: tipuri, particularități ale AS psihici față de alți agenți stressori. Scala evenimentelor majore de viață Holmes și Rahe: o tentativă de  cuantificare a potențialului patogen a diferitelor tipuri de agenți stressori.Relativitatea percepției și evaluării (appraisal) agenților stressori. Trăsături de personalitate relaționate cu diferite tipuri de reacție la stress (A,C,D).Trăsături și stiluri cognitive protectoare. Corelații hormonale ale stressului. Diferența eustress-distress. Rolul sanogenetic al endorfinelor. Conceptul de încărcătură allostatică. Sindromul de neajutorare și lipsă de speranță (Seligman) (experiment, aplicație în clinică) Strategii de coping. Programe și strategii antistress.

3. Abordarea multifațetată a bolii din perspectiva Psihologiei Sanătății
Conceptualizarea bolii: modele (biomedical, psihologic, bio-psiho-social). Aspecte sociale și culturale ale bolii. Rolul suportului social. Tulburări și boli psihosomatice: asemănări și deosebiri; Modele explicative variate  ale patogenezei bolilor psihosomatice (clasice: Alexander, Cannon, Pavlov; abordări moderne).
Simptome critice din punct de vedere psihologic: ex. durerea
Aspecte generale (tipuri de durere, cauze ale durerii). Rolul factorilor psihologici în producerea și intensificarea durerii (ex.depresia, anxietatea). Particularitățile sindroamelor dureroase din bolile cronice/incurabile. Intervenții psihologice în reducerea durerii (hipnoză, relaxare, imagerie dirijată). Aplicație caz clinic.

4.Relația medic-pacient (1)
Statutul și rolul pacientului (Parsons). Dinamica asumării rolului de pacient. Modele teoretice privind atitudinile față de boală și tratament (HBM, TRA, TPB, modelul Leventhal). Utilitatea clinică a cunoașterii acestor modele în relația cu pacienții problematici / dificili. Reacții tipice ale pacientului la boală. Aplicație: stadiile ajustării la diagnosticul de incurabilitate. Particularități  ale pacienților cronici. Variabile individuale care influențează riscul de îmbolnăvire și comportamentul față de boală. Factori tampon care cresc eficiența mecanismelor de apărare în situații de boală.

5.Relația medic-pacient (2)
Comunicarea: elemente verbale și non-verbale. Importanța concordanței dintre comportamentul verbal și cel non-verbal. Specificul comunicării dintre medic și pacient: interacțiunea cu rolul presupus al medicului, diferite tipuri de anamneză și utilitatea lor.
Pacienți dificili. Identificarea problemelor comportamentale (în cadrul interviului clinic și testării psihologice). Descrierea principalelor tulburări de personalitate și atitudinea pacienților față de medic și instituția medicală. Comunicarea cu pacienții dificili. Sindromul burnout la medici.

6.Importanța unor conceptelor adiționale de Psihologie Sănătății: complianța terapeutică, efectul placebo, dependența de medicamente, calitatea vieții
Complianța terapeutică: factori psihologici care influențează complianța terapeutică. Exemple în anumite tulburări cronice (TBC, astm, HTA).
Efectul Placebo: modalități de exploatare a efectului Placebo în terapie, varietatea efectelor Placebo, factori care influențează apariția efectului Placebo.
Dependența psihologică de medicament: exemple, cauze și consecințe.
Calitatea vieții și relația cu specificul medicamentului: echilibrul între câștiguri și pierderi.

7.Psihoterapie (1) (partea a doua = în anul II la cursul de Științele Comportamentului Uman)
Definiții, clasificare și indicații ale psihoterapiei.
Modelarea comportamentului: de la principii teoretice la consiliere și psihoterapie.
Psihanaliza (definiție, baze teoretice, indicații, eficiență).
Psihoterapia cognitiv-comportamentală (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
Tehnici de relaxare și hipnoză (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
Psihoterapia rogersiană (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).

Teme lucrări practice - frecvență: 1 lucrare practică de 2h / săptămână (total 28h / semestru)

1. Psihologia Sănătății: domeniu de interferență între medicină și științele psihosociale
Rolul psihologiei clinice și a sănătății. Specificul chestionarelor și testelor proiective. Avantaje și dezavantaje. Exemple.Trăsături imunogene și disimunogene.

2. Stress și boală
Trăsături de personalitate relaționate cu diferite tipuri de reacție la stress (A,C,D).
Strategii de coping. Mecanisme defensive. Programe și strategii antistress.

3. Conotații psihologice ale îmbolnăvirilor somatice
Tulburări și boli psihosomatice: asemănări și deosebiri;  Modele explicative variate  ale patogenezei bolilor psihosomatice (Alexander, Cannon, Pavlov, abordări moderne). Reprezentări cognitive ale bolii ( Leventhal). Reacții tipice ale pacientului la boală: regresie, evaziune, contagiune informațională, folosire neproductivă a bolii.

4. Corelații psihologice ale durerii
Rolul factorilor psihologici în producerea și intensificarea durerii). Intervenții psihologice în reducerea durerii (hipnoză, relaxare, imagerie dirijată) (exemplificare caz clinic). Boala cronică/incurabilă și durerea.

5. Relația medic-pacient
Specificul comunicării dintre medic și pacient: interacțiunea cu rolul presupus al medicului, diferite tipuri de anamneză și utilitatea lor. Pacienți dificili. Identificarea problemelor comportamentale cu ajutorul testelor psihologice. Descrierea principalelor tulburări de personalitate și atitudinea pacienților față de medic și instituția medicală.

6. Importanța conceptelor adiționale ale Psihologiei Sănătății
Complianța terapeutică: factori psihologici care influențează complianța terapeutică. Exemple în anumite tulburări cronice (TBC, astm, HTA). Efectul placebo: modalități de exploatare a efectului placebo în terapie, varietatea efectelor placebo, factori care influențează apariția efectului placebo. Dependența psihologică de medicament: exemple, cauze și consecințe. Calitatea vieții și relația cu specificul medicamentului: echilibrul între câștiguri și pierderi.

7.Psihoterapie (1) (partea a doua în semestrul IV - anul II la cursul de Științele Comportamentului Uman)
Psihanaliza (definiție, baze teoretice, indicații, eficiență).
Psihoterapia cognitiv-comportamentală (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
Tehnici de relaxare și hipnoză (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).
Psihoterapia rogersiană (definiție, baze teoretice, indicații și eficiență).

BIBLIOGRAFIE

(a) Referințe obligatorii

1. Popa-Velea, O. - “Științele comportamentului uman. Aplicații în medicină”
Editura Trei, București; 2010 (ediția I), 2013 (ediția a II-a)


- Mijloace de investigare a comportamentului (ediția 2010 sau 2013: pag.22-31);
- Relația personalitate-comportament (ediția 2010 sau 2013: pag.32-37);
- Forme de manifestare a comportamentului (comunicarea verbală și nonverbală) (ediția 2010 sau 2013: pag.45-59);
- Modelarea comportamentului: de la principii teoretice la consiliere și psihoterapie (ediția 2010, pag.70-77) (facultativ);
- Trăsături și stiluri cognitive protectoare (ediția 2010: pag.149-156) (ediția 2013: pag.141-155);
- Tipuri psihocomportamentale cu implicații în patogeneză (ediția 2010: pag.157-166) (ediția 2013: pag.156-165);
- Vulnerabilitatea psihică și somatică la stress. Modificări comportamentale în cadrul stressului psihic (ediția 2010: pag.167-174)  (facultativ);
- Modele teoretice privind atitudinile față de boală și tratament. Aplicații clinice (ediția 2010: pag.175-193) (ediția 2013: pag.166-185);
- Variabile individuale care influențează riscul de îmbolnăvire și comportamentul față de boală (ediția 2010: pag.194-207) (ediția 2013: pag.186-201);
- Factori tampon care cresc eficiența mecanismelor de apărare în situații de boală (ediția 2010: pag.210-220) (ediția 2013: pag.202-212);
- Comportamente produse de boală (ediția 2010: pag.425-432) (ediția 2013: pag.411-418);
- Impactul psihologic al reacțiilor adverse și alergice la medicamente (ediția 2010: pag.433-444) (facultativ);
- Tipuri de anamneză (ediția 2010: pag.445-452) (ediția 2013: pag.419-426);
- Tulburări de personalitate și implicații ale acestora în relația medic-pacient (ediția 2010: pag.453-464) (ediția 2013: pag.427-438);
- Sindromul burnout la medici (ediția 2010: pag.465-472) (ediția 2013: pag.439-446);
- Modalități de ameliorare a relației medic-pacient (ediția 2010: pag.473-488) (ediția 2013: pag.447-462);
- Psihoterapia: principii generale (ediția 2010: pag.501-504) (ediția 2013: pag.476-480);
- Psihoterapia cognitiv-comportamentală (ediția 2010: pag.505-514) (ediția 2013: pag.480-489);
- Psihanaliza (ediția 2010: pag.542-552) (ediția 2013: pag.521-531);
- Hipnoza și relaxarea (ediția 2013: pag.532-553).

2. Popa-Velea, O., Diaconescu, L., Necula Cioca, I. - ”Psihologie medicală (Baze teoretice și aplicații practice pentru medici și psihologi)”, Ed. Universitară "Carol Davila", București; 2006

- Concepția clasică asupra tulburărilor mentale: clasificarea lor în nevroze, psihoze și psihopatii; utilitate practică (pag.30-39) (O.Popa-Velea);
- Mecanisme de apărare a Eului: negarea, refularea, proiecția, comutarea, regresia, formațiunea reacțională, intelectualizarea) (pag.99-105) (I.Necula Cioca);
- Durerea - corelate medicale și psihologice (pag.145-167) (O.Popa-Velea, B.Cernat);
- Elemente de psihoterapie (pag.198-241) (O.Popa-Velea): Considerații generale asupra psihoterapiei. Calitățile necesare pentru exercitarea profesiei de psihoterapeut. Contractul terapeutic (alianța terapeutică). Factori care condiționează eficiența psihoterapiei. Note comune tuturor psihoterapiilor.Obiective comune tuturor psihoterapiilor. Criterii de alegere a unei terapii sau alteia. Câteva orientări în psihoterapie.
Principii și caracteristici de bază ale celor mai reprezentative tehnici psihoterapeutice (psihanaliza, psihoterapia cognitiv-comportamentală, psihoterapia experiențială, psihoterapia centrată pe client (rogersiană), psihoterapia scurtă, centrată pe obiectiv, psihoterapia suportivă, psihoterapiile de relaxare, muzicoterapia, hipnoterapia);
- Implicații psihologice ale tratamentului farmacologic (pag.249-262) (L.Diaconescu): Balanța farmacologie-psihoterapie (raporturi, interacțiuni, greșeli, rolul potențator al psihoterapiei). Elemente psihologice aferente tratamentului medicamentos). Efectul Placebo. Dependența de medicament. Efectele psihologice ale reacțiilor adverse ale medicamentelor. Testele simplu orb / dublu orb.

(b) Referințe facultative

3. Marks, D., Murray, M., Evans, B., Willig, C., Woodall, C., Sykes, C.  – “Health psychology: Theory, research and practice” (2nd ed.), 2005, SAGE Publications Ltd., London Thousand Oaks, New Delhi: cap.4 (“Culture and health”) (pag.69-89), cap.12 (“Illness and personality”) (pag.235-252);

4. Noble, L. – “Doctor-patient communication and adherence to treatment” (cap.3), în Myers, l., Midence, K. (eds.) – “Adherence to treatment in medical conditions”, 1998, Harwood Academic Publishers, London (pag.51-73);

5. Ogden, J. – “Health psychology: a textbook” (3rd ed.), McGraw-Hill Education, 2005, New York, London: cap.10 (“Stress”) (pag.233-250), cap.11 (“Stress and illness”) (pag.251-283), cap.12 (“Pain”) (pag.285-305), cap.13 (“Placebos and the interrelationship between beliefs, behaviors and health”) (pg. 309-326).

6. DSM-IV-TR (Diagnostic and statistical manual of mental disorders) (edited by American Psychiatric Association), 4th Edition, 2000: Description of main personality disorders: paranoid (pag.690-694), schizoid (pag.694-697), histrionic (pag.711-714), obsessive-compulsive (pag.725-729).
Sus In jos
https://healthpsy.forumgratuit.ro
 
Curriculum Psihologia Sanatatii (anul 1) (2014-15)
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Program LP Psihologia Sanatatii
» Program cursuri Psihologia Sanatatii (modul romana)
» Orar SCU - lp (modulul psihosocial) (din 24.03.2014)
» Examen restanta Psihologie Med./Psihosomatica - sept.2014
» Program ex.practic Psih.Sanatatii / Schedule practical exam

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Dept.Medical Psychology,Faculty of Medicine,Univ.of Medicine & Pharmacy Carol Davila,Bucharest :: Informatii curs si examen :: Anul 1-
Mergi direct la: