INFORMAȚII GENERALE
Cursul conține:
-un modul biologic (3 cursuri, 3 lucrări practice);
-un modul psihosocial (4 cursuri, 11 lucrări practice).
Modulul biologic este susținut de disciplina Endocrinologie. Relații asupra cerințelor acestui modul se pot obține, prin șefii de serie, de la secretariatul acestei discipline.
Modulul psihosocial este susținut de disciplina Psihologie Medicală.INFORMAȚII ASUPRA MODULULUI PSIHOSOCIAL
Obiective: Achiziționarea de cunoștințe privind comportamentul normal și comportamentul patologic (originea acestora, legătura cu personalitatea și alte variabile, modificări comportamentale în circumstanțe clinice speciale), precum și abilitatea de folosire a acestor cunoștințe în consiliere și psihoterapie. Cunoașterea legăturii între comportament și personalitate, a elementelor definitorii ale comportamentului normal și patologic, a determinanților biologici (genetici, endocrini, neuroanatomici și fiziologici) ai comportamentului. Analiza conceptuală a comportamentelor nocive pentru sănătate, privite din perspectivă etiopatogenică, clinică, psihometrică și terapeutică. Însușirea de elemente teoretice, dar și de abilități practice în relația cu comportamentul în situații clinice dificile (pacientul incurabil, pacientul chirurgical). Cunoașterea unor tehnici psihoterapeutice eficiente în modularea comportamentului, precum și a indicațiilor acestora.
Format: Acest curs reprezintă o continuare a cursului de Psihologie a Sănătății și Comunicare Medicală, fiind structurat ca o serie de 4 prelegeri și 11 lucrări practice. Este de dorit ca studenții să valorifice bazele dobândite de-a lungul anului 1, fapt ce va facilita asimilarea noțiunilor noi. Învățarea va fi un proces interactiv, astfel încât studenții sunt încurajați să pună întrebări și să comenteze orice fel de chestiuni de interes legate de desfășurarea cursului.
Scopuri: La sfârșitul cursului studentul trebuie să: 1.poată descrie comportamentele specifice predispozante și reactive în relația cu boala somatică; 2.cunoască originile comportamentului normal și anormal, și a legăturii acestora cu personalitatea și alte variabile; 3.cunoască diferitele teorii privind comportamentul și a instrumentelor de evaluare a acestuia, precum și modalitățile de intervenție, centrate pe schimbarea comportamentului; 4.cunoască modificările comportamentale în diferite circumstanțe clinice speciale (dureri cronice, boli incurabile, intervenții chirurgicale) și a celor mai eficiente metode de adresare a acestora de către medic; 5.cunoască principalele modificări comportamentale de suprasolicitare și a descriptorilor sindromului de burnout la medicii care lucrează cu pacienți cu simptome problematice și / sau cu tulburări de personalitate, precum și abordarea terapeutică a acestora; 6.aibă abilitatea de a identifica descriptorii comportamentului normal și patologic și de orientare corespunzătoare a pacientului, în vederea obținerii celui mai favorabil prognostic; 7.dețină abilitatea de a înțelege originea comportamentelor nocive pentru sănătate, modalitatea în care acestea creează îmbolnăvire și efectele acestora în plan clinic; 8.dețină abilitatea de a aprofunda pe cont propriu noțiunile de Științele Comportamentului Uman învățate și de aplicare creativă a acestora în context clinic.
Cerințe: Este necesară prezența activă la curs și lucrările practice (inclusiv la discuțiile din cadrul acestora). Prezența este monitorizată de către asistenții de grupă și este analizată în conformitate cu art.53 din Regulamentul de Activitate Profesională a studenților, disponibil la
https://umfcd.ro/studenti/norme-legale/regulament-activitate-profesionala/Evaluare: Notele se bazează pe performanța studentului la examenul scris teoretic. Activitatea bună și foarte bună la lucrările practice (exprimată în nota finală de 9 sau 10 obținută la examenul practic) este considerată un plus.
Programa analitică a cursului de Științele Comportamentului Uman (modulul psihosocial)
1. Introducere în comportamentul uman
Comportament și personalitate, modele teoretice ale comportamentului, criterii de departajare normal-patologic, variabile care influențează comportamentul (biologice, psiho-sociale și culturale), metode de studiu al comportamentului
2. Comportamente nocive pentru sănătate (alcoolism, tabagism, consumul de droguri)
Factori de risc, modele teoretice explicative, manifestări clinice, modalități de intervenție terapeutică
3. Comportamentul în circumstanțe clinice dificile
Comportamentul pacienților incurabili și chirurgicali. Modificări comportamentale aferente durerii, asistența psihologică a pacienților terminali: specific și dileme etice, sindroamele de burnout și empathy fatigue: manifestări clinice, modalități de abordare terapeutică (ex.grupurile Balint)
4. Modalități de intervenție comportamentală. Psihoterapia (PT): efecte asupra pacienților, medicilor și aparținătorilor
PT de scurtă durată, centrată pe obiectiv, analiza tranzacțională, PT de grup și familială, art-terapia, medicina narativă (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență)
Bibliografie:1. Poiană, C., Popa-Velea, O. „Științele comportamentului uman. Note de curs” (vol.1), 2018, București: Editura Universitară Carol DavilaPartea I. Introducere în noțiunea de comportament (O.Popa-Velea, L.Diaconescu, C.Truțescu)
Comportament și personalitate. Modele teoretice ale comportamentului. Comportamentul normal și patologic (O.Popa-Velea, L.Diaconescu)
Variabile care influențează comportamentul (biologice, psihosociale și culturale) (C.Truțescu, O.Popa-Velea)
Metode de studiu al comportamentului (L.Diaconescu)
Partea a II-a. Comportamente nocive pentru sănătate. Factori de risc, modele teoretice explicative, manifestări clinice, modalități de intervenție terapeutică (A.Mihăilescu, O.Popa-Velea)
Consumul de substanțe - concepte generale (A.Mihăilescu)
Consumul de alcool (A.Mihăilescu, O.Popa-Velea)
Fumatul (O.Popa-Velea, A.Mihăilescu)
Consumul de droguri (A.Mihăilescu)
Partea a III-a. Comportamentul în circumstanțe clinice dificile (O.Popa-Velea, L.Diaconescu, G.Macarie)
Comportamentul pacienților chirurgicali (L.Diaconescu)
Comportamentul pacienților incurabili (O.Popa-Velea, L.Diaconescu)
Asistența psihologică a pacienților în Medicina Paliativă (G.Macarie, O.Popa-Velea)
Partea a IV-a. Modalități de intervenție comportamentală. Psihoterapia (A.Mihăilescu, O.Popa-Velea, C.Truțescu, M.Pană, G.Macarie)
Definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență, efecte asupra pacienților, medicilor și aparținătorilor (A.Mihăilescu, O.Popa-Velea)
Psihoterapia de scurtă durată, centrată pe obiectiv (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență) (A.Mihăilescu)
Analiza tranzacțională (C.Truțescu)
Psihoterapia de grup și familială (definiție, fundamente teoretice, indicații, eficiență) (A.Mihăilescu)
Terapiile expresive prin artă (M.Pană)
2. Popa-Velea, O. „Științele comportamentului uman. Aplicații in medicină” (ediția a 2-a, revizuită și adăugită). 2015, București: Editura Trei, pag.13-21, 32-44, 73-123, 141-155, 213-244, 371-380, 393-410, 439-446, 480-531, 554-573;3. (opțional) Poiană, C. „Hormonii și comportamentul”. 2006, București: Editura Universitară Carol Davila;
4. (opțional) French, D., Vedhara, K., Kaptein, Ad, A., Weinman, J. „Health Psychology” (2nd Edition). 2010, London: BPS Blackwell; cap. „The role of behaviour in health” (pag.13-32), „Alcohol and drug use” (pag.73-83), „Smoking” (pag.33-46), „Intervention to change health-related behaviour patterns” (pag.99-110).
5. (opțional) Ouimet Perrin, K., Sheehan, C.A., Potter, M.L., Kazanowski, M.K. (Eds.).
„Palliative Care Nursing: Caring for Suffering Patients”. 2011, London: Jones & Bartlett Learning International; - cap. „The nature of suffering and palliative care” (pag.1-24).